Tuesday, April 13, 2010

I Wonder Why...

Perasan tak, kita selalu kalau nak cakap benda yang ada brand, kita akan tercakap nama brand benda tu. Sebab kita dah biasa dengar atau nampak brand tu. Contohnya beras. Dari Hafiiz kecil mama guna brand yang sama. Jarang nak tukar. Kadang kala kita sebenarnya tak tahu nama benda tu yang betul. Kita panggil nama brand je, padahal kita tak tahu nama yang kita panggil tu sebenarnya brand. Contohnya...





1. Maggi- Mi Segera



2. Clorox- Cecair Peluntur



3. Colgate- Paste Ubat Gigi



4. Panadol- Paracetamol



5. Vitagen- Susu Kultur



6. Aji No Moto- Penambah Perisa



7. Pampers- Lampin/Diapers



8. Milo- Choco Malt Drink



9. Cadburry- Chocolate



10. Ribena- Minuman Kordial







Ok. Saya berharap anda semua faham maksud saya. Terima kasih.



13 comments:

haniekunie said...

saya faham..

Scarred Soul said...

Hi adik!

Tersenyum baca entry ni sebab teringat matapelajaran kat U.

'antonomasia' - literary term untuk benda-benda mcm ni.

(^_^)v

mukasurat17 said...

btul btul btul.

kadang2 kite panggil maggi ruski. kononnya maggi jenama ruski padahal maggi n ruski dua2 adalah jenama:)

chykeenzachary said...

ya sy...paham.akak tambah ye...
bile kite sebut air mineral, ape yang terbayang di fikiran?

spritzer bukan?

tu menunjukkan brand2 tu semua dah berjaya meletakkan diri mereka dalam pasaran.kamu boleh jd marketers pd masa akan datang.tahniH!

Hanis Zalikha said...

HAHAHAHAHAHA COMEL GILA TIBA-TIBA

Brenda Ang said...

Very true indeed =)

asielaIBM said...

tersangatlah fhm maksod anda

@aSnA@ said...

one word 4 u..brilliant!!

semut said...

bese la tu budak kecik..
hehe..

husna banana said...

er..satu lg...TUPPERWARE! yeahh!! hahahaaa

Liana Ezzana said...

ye paham..macam hafiz cakap anak cikgu dah tak minum coke. padahal dah tak minum air gas.

a n a b e l l a said...

this is called word coinage, darling.

aisya said...

singgah2 la sini ::

www.insanbernama-aimisyairah.blogspot.com